شهر سرگرمی

شهر سرگرمی

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات


مکان پیدایش زرتشت

روایات سنتی

بنابر روایات سنتی زرتشت در خانواده ای از تبار سلاطین ایرانی ماد متولد شده است زادگاه او در آذربایجان نزدیک به دریاچه ارومیه بوده است

معلم زرتشت پدر دانشمند او بوده است . او در 15 سالگی از جامعه کنارگیری می کند و در عالم فکر و اندیشه به آفرینش می اندیشد در 30 سالگی به نبوت می رسد و گاتاها در کوه سبلان به او الهام می شود دوازده سال بر تبلیغ دین خود در غرب ایران می پردازد ولی چون مردم بر او می شورند مجبور به ترک زادگاه خود می شود و به شرق ایران نواحی بلخ و خوارزم فرار میکند . از بلخ زرتشت به انتشار دین خود در سرزمینهای دیگر می پردازد . پس از 35 سال کوش در 77 سالگی در جنگی که بین ارجاست پادشاه توران زمین و گشتاسب روی می دهد در حالی که از آتشکده خود در مقر گشتاسب دفاع می کرده کشته می شود .


زادگاه زرتشت


اکثر مورخین معروف اسلامی مانند بلاذری ، ابن خردادبه ، ابن فقیه ، یاقوت حموی ، ابوالفداء و حمدالله مستوفی ، اذربایجان را زادگاه زرتشت دانسته اند و تولد او را در منطقه اورومیه و شهر گنزگ در حدود دریاچه پیپست ( ارومیه ) نسبت می دهند به علت وجود آتشکده معروف (گنزگ) این سرزمین را آذرگشب نامیده اند که در اثر مرور زمان به اذربایجان یا محل آتشکده ها تبدیل شده است .


زمان پیدایش زرتشت


خاورشناسها و علمایی که در این مذهب تتبع کرده اند نتوانسته اند محققا معلوم کنند که زرتشت در چه زمانی می زیسته و از اهل کدام قسمت ایران بوده و اوستا که کتاب مذهبی زرتشتیان است، در چه تاریخ نوشته شده و زبان آن زبان کدام قوم یا مردم ایران بوده . بدین لحاظ بین محققین اختلاف بزرگی راجع به زمان پیدایش زرتشت و زبان اوستا و تاریخ آن وجود داشت و دارد.

بعضی زمان زرتشت را در هزار و ششصد یا دوهزار و بلکه شش هزار سال ق.م قرار می دادند . برخی به قدری پایین می آمدند که زرتشت را معاصر یکی از شاهان اولی هخامنشی یعنی کوروش بزرگ یا داریوش اول می دانستند . نظر به تفاوتهای زیاد که بین نظرهای مختلف علما و محققین راجع به مسئله بود مباحثات و مشاجرات طولانی بین آنها به عمل آمد و بالاخره جکسن که از جهت تتبعات عمیقه در مذهب زرتشت متخصص است عقیده ای اظهار داشت که نسبتا بیشتر طرفدار دارد .بنابراین عقیده ولادت زرتشت در نیمه دوم قرن هفتم و فوت او در نیمه اول قرن ششم ق.م بوده


پیام زرتشت


بیش از دو هزار وششصد سال پیش مردی از سرزمین ایران زرتشت در پیام خود چنین می سراید . در آغاز دو گوهر همزاد در اندیشه و گفتار و کردار نیک پدیدار شدند . در ای میان نیک اندیشان گوهر راستین را برگزیدند و بداندیشان گوهر دروغین را چون این دو گوهر به هم رسیدند از گوهر نخستین ، کاخ پرشکوه هستی برافراشته شد و از دومین ف سرای تیره نیستی بنیان گرفت .

شاید از میان پیام آوران تنها کسی که شاعری را تهمتی بر خود ندانست زرتشت اسپنتمان بود گانان بخشی از اوستاست که مجموعه سروده های این پیامبر ایرانی است این بخش کهن ترین پاره یسناست متشکل از پنج سرود بلند است که به تمامی در ستایش هرمزد و آفریده پاک و اهورایی اوست . تنها بخش از اوستا که در انتساب آن به خود زرتشت تردیدی نیست همین اشعار کهن است .

مردمان این فلات در سراسر طول تاریخ در سراسر طول تاریخ شگفت خود شهر و زبان شاعرانه را بزرگ داشته اند و مقدس تذین ارزشها و باورهای خویش را در همین گویه و شیوه به جهان عرضه کرده اند و گاثاهایزرتشت ،دیر پاترین و قدیم ترین سندی است بر این مدعا که تا به امروز مانده است .

وی در قطعات بلندش مردم را به نیکی و مهر و داد فرا خواخوانده است :

هان ای کسانی که خواستار پاداش و منش نیک هستید . به دستیاری دین راستین که مرد پاک یاور آن است خشم را بردارید و ستم را از خود دور سازید .

(ارزو دارم که همه کمراهان به منش نیک بپیوندند من کسان را از آمیزش با روغ پرستان باز می دارم )

اشعار و سروده های زرتشت در گاثا به تمامی در نکوهش دروغ تزویر و ریاکاری است و نیز در بزرگداشت راستی و درستی و پاکی و از آنجا که سرشت آدمیان ، همیشه میل به زیبایی و فرزانگی دادر همدلی کردن با مضامین این سروده ها چون چشمه ساری زلال و روان که سنگ و خاک تفته را می شوید ، و طراوت و شادمانی را جایگزین می کند به زودی شکل می بندد و تاریکی را به روشنی مهر فرا می خواند .

 نخستین بندهای گاثا این کونه آغاز می شود (ای مزدا) به هنگام نیایش با دستهای برافراشته برای همه افرینش سپند مینو خواستار رامش و پناه و شادمان ام .

میل زرتشت برای دعوت به شادمان و خواست مداوم آن از خدای پاک برای بندگانش از دیگر ویژگیهای تفکر این پیام آور ایرانی است .

جنبشهای بی شمار ایرانیان در مناسبتهای طبیعی مختلف خبر از همین معنا می دهد . آیینهای ایرانی زندگی را بیش از هر چیز پاس می داشتند و عناصر طبیعی را که سبب باروری و زایندگی می شدند مقدس می دانستند


نظرات شما عزیزان:

بشار
ساعت6:57---15 فروردين 1390

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او، و همیشه قسمتی از غم های کسی باش نه دلیل او ( زرتشت )


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: طاهر تاريخ: جمعه 5 فروردين 1390برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

SHAHRESARGARMY@YAHOO.COM

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

راههای جاویدان شدن

© All Rights Reserved to ahooramazda.LoxBlog.Com | Template By: شهر سرگرمی